Slagwerk (be)leeft(d) in Someren-Heide!

Op zaterdag 13 april vond in de Bunt een Slagwerkconcert plaats waaraan, naast onze eigen slagwerkers, medewerking werd verleend door de slagwerkgroep van Muziekvereniging De Heerljikheid uit Sterksel en de slagwerkgroep van Fanfare Philharmonie uit Leende. Alle drie de korpsen hadden hun instrumentarium al compleet opgesteld in de zaal zodat het gehele concert vrijwel non stop plaats kon vinden. Bij een wisseling hoefden alleen nog maar de muzikanten van het te spelen orkest hun plek in te nemen, en elke toehoorder moest zijn/haar stoel 180º draaien. Zo had dus iedereen een keer een andere linker- en rechter- en voor - en achterbuurman!

Het concert werd, na een welkomswoord door onze voorzitter Wim Jaspers, even na 20:00 u geopend door de slagwerkgroep uit Sterksel. Dit is een relatief groot orkest wat grote ambities heeft, die men onder de muzikale leiding van Ronald Gerards verder wil gaan verwezenlijken. Er is inderdaad veel potentie aanwezig in deze groep. Er werd o.a. een stuk door hen uitgevoerd waarmee een space shuttle vlucht muzikaal wordt verbeeld, en bij een van hun stukken werden er een aantal stoelen gebruikt als instrumenten. Er is veel ritmisch gevoel en concentratie voor nodig om zo'n muziekstuk goed te spelen. Dit korps is in zijn geheel een leuke mix van jongeren en ouderen.

Het tweede orkest wat optrad was de slagwerkgroep van Fanfare Philharmonie, gedirigeerd door Patrick Smeits. Eerst speelde hun jeugdkorps twee nummers. Het was niet alleen leuk om te horen maar vooral ook fantastisch om te zien hoe enkele nog zeer jonge mannekes, elk staande op een kistje om goed genoeg bij de marimba toetsen te kunnen, dol enthousiast muziek aan het maken waren. Het 'grote' orkest speelde o.a. enkele delen uit een werk waarmee men in december a.s. wil gaan deelnemen een bondsconcours. Ook hier liet de jongste jeugd zich overigens goed horen. De dirigent vertelde met trots  hoe drie van de jongste jeugdleden na zeven repetities dit stuk nu voor het eerst mee uitvoerden

Het laatste optreden van dit concert werd verzorgd door onze slagwerkgroep. Ze hadden al een hele dag gerepeteerd om de details van hun EMJ programma nog verder uit te werken. En, eerlijk is eerlijk, het was te merken dat zij dicht tegen een belangrijjk optreden aanzitten. Uiteraard werd het programma uitgevoerd wat men wil laten beoordelen tijdens het EMJ te Neerpelt op 4 mei a.s. 'Liberty' van Henk Smit, 'Preys en Predators' van Wilbrand van Norel en 'Truth of  Touch' van componist Yanni zijn de festival stukken. Dit programma werd al op een hoog niveau gebracht onder leiding van Ronald Gerards. De zaal was goed bezet met publiek wat duidelijk genoot van elk optreden, en na het concert was het nog gezellig in de foyer van de Bunt.

20190413 Slagwerkconcert Muziekvereniging Someren Heide 31

20190413 Slagwerkconcert Muziekvereniging Someren Heide 15

Voor meer foto's: klik hier

Foto's: Patrick vd Broek.