Zuid Afrikaanse slagwerkband laat de Bunt bruisen

Afgelopen maandag, 29 april, was de Bunt het toneel van een bijzonder slagwerk concert. De ca. 25 jongens en meisjes, allemaal tussen de 14 en 17 jaar oud, van de 'Glenwood House School Marimba Squad' uit het Zuid Afrikaanse George lieten onder leiding van Jan-Erik Zwart  de volle zaal bruisen met hun aanstekelijke, melodieuze, tropisch warme klanken waarbij ook nog werd gezongen. Onze slagwerkgroep bracht nogmaals het programma ten gehore wat men a.s. zaterdag 4 mei wil laten beoordelen door de Jury van het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt. Ook de Zuid Afrikaanse slagwerkers nemen deel aan dit evenement, waarvan de naam de lading dus niet meer geheel dekt.

Het was een behoorlijk contrast in de Bunt. De levendige, aanstekelijke, gemakkelijk benaderbare, zomers zonnige klanken van de 'Glenwood House School Marimba Squad' waar vooral op Afrikaanse marimba's, die enigszins vereenvoudigd zijn t.o.v. de 'Europese' marimba's, en kleine percussie instrumenten wordt gespeeld. Ook wordt er bij veel nummers gezongen door de leden. Eigenlijk heel eenvoudig. Maar dit orkest laat bij uitstek horen hoe geweldig mooi en aantrekkelijk eenvoud kan zijn! Daartegenover stond het strakke meer 'berekenende' slagwerk van Muziekvereniging Someren-Heide, wat gespeeld wordt op een heel arsenaal aan grote en kleine instrumenten.

In Zuid Afrika wordt voor zowel dans als muziek hetzelfde woord gebruikt. De 'Glenwoord House School Marimba Squad' bestaat eigenlijk uit muzidansers. Deze muzidansers kregen vooral met bekende muziek, zoals de 'Lion King' en andere pop songs die in een speciaal Zuid Afrikaans jasje waren gestoken het talrijke publiek dolenthousiast. Het was echt een geweldige ervaring om deze groep te horen en te zien. Een groot muzikaal feest!  Na afloop van het concert gingen de gast muzikanten mee naar hun gast gezin. Dinsdag ochtend kon er geshopt of uitgeslapen worden en later op de dag kregen de jongens en meisjes van de 'Glenwood House School Marimba Squad' nog een excursie aangeboden naar de fabriek van Adams, de bekende producent van muziekinstrumenten voor slagwerk, in Ittervoort.

Komend weekend zijn de beide orkesten dus weer te horen en te zien in theater de Dommelhof in Neerlpelt. Zaterdag om 12:40 u begint de slagwerkgroep van Muziekvereniging Someren-Heide, onder leiding van Ronald Gerards, aan haar programma. Zondag om 12:45 u treden de Zuid Afrikaanse muzidansers aan voor de EMJ jury.

Foto's: Patrick v.d. Broek.

20190429 Uitwisselingsconcert Slagwerkgroep Someren Heide 052

20190429 Uitwisselingsconcert Slagwerkgroep Someren Heide 061

20190429 Uitwisselingsconcert Slagwerkgroep Someren Heide 024

Voor meer foto's: klik hier