Opleiding

Vanaf augustus 2014 wordt de opleiding, m.u.v. de blokfluitles, voor onze vereniging verzorgd door muziekschool ‘Musicas’. Deze muziekschool heeft een dependance in de Ruchte in Someren. Het hoofdkantoor van ‘Musicas’ is gevestigd in Deurne.

Aanmelden voor opleiding:
Voor de opleiding komen alle leerlingen vanaf groep 4 in aanmerking. Eenmaal per jaar, in het voorjaar, wordt er door de vereniging een ledenwerving gehouden op de basisschool voor alle leerlingen van de groepen 4, 5 en 6. Dit gebeurt middels een soort ‘workshops’ waarbij de kinderen actief worden betrokken bij zaken als klank en ritme. Alle leerlingen krijgen dan een aanmeldformulier mee naar huis.

Hoe verloopt de opleiding:
Op het aanmeldformulier kun je aangeven of je de blazers- of slagwerk opleiding wilt gaan volgen. De blazers hebben vervolgens de keuze tussen blokfluitles of direct op een koper-instrument beginnen. De blokfluitopleiding duurt een jaar en hebben we als vereniging in eigen beheer. Deze lessen worden gegeven door Mandy Pouwels.

In de laatste periode van de blokfluitles kiezen de leerlingen, in overleg met de dirigent van de fanfare, een instrument waarna de vervolgopleiding aan de muziekschool begint. Op de muziekschool krijgen de leerlingen les van een vakkracht. De blokfluitles moet gezien worden als een voorbereiding op de muziekschool.

De slagwerkleerlingen gaan bij aanmelding direct naar de muziekschool.

Nadat de leerlingen gemiddeld 1 jaar ‘n instrument bespelen (exclusief blokfluit periode) mogen ze mee gaan doen bij de jeugdfanfare of jeugddrumband. Na het behalen van het B-diploma mag de leerling in overleg met de dirigent bij de fanfare. Voor de drumband heb je eveneens het B-diploma nodig. Voor toelating in het jeugdorkest of jeugddrumband zijn geen diploma’s nodig.

Iedere leerling mag in totaal 8 jaar naar de muziekschool en kan daar de diploma’s A-B-C of D behalen.

Bekijk ook de onderstaande onderwerpen:

Meer info over het fanfareorkest in beeld en geluid: www.fanfareweb.nl
Beter lezen door muzieklessen.
Muziek maken zorgt voor een creatief brein.
Muziek telt. Ook in het onderwijs.

Gratis proefles?

Schrijf je dan nú in!